Головне меню

Авторизація


Партнери

Громадська організація "За розвиток Якимівського району"


Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Аналіз регуляторного впливу


Аналіз регуляторного впливу
проекту рішення
виконкому Якимівської селищної ради
"Про затвердження Порядку розрахунків, обліку та відшкодування різниці в тарифах виробникам житлово-комунальних послуг у випадку невідповідності фактичної вартості послуг тарифам для населення,
бюджетних організацій та інших споживачів, встановленим виконавчим комітетом»

Розроблений на виконання та з дотриманням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" від 11 вересня 2003 р. № 1160-IV, Методики проведення аналізу впливу регуляторного акту, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 р. № 308, постанови Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 р. №869 “Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги”

Назва проекту регуляторного акту: проект рішення виконкому Якимівської селищної ради «Про затвердження Порядку розрахунків, обліку та відшкодування різниці в тарифах виробникам житлово-комунальних послуг у випадку невідповідності фактичної вартості послуг тарифам для населення, бюджетних організацій та інших споживачів, встановленим виконавчим комітетом»

1. Визначення проблеми та її аналіз

Згідно зі ст. 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», п.27 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконком Якимівської селищної ради встановлює тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво. В разі змін цін на складові тарифів, збільшення мінімальної заробітної плати, податків та зборів діюче законодавство, зокрема, постанова Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 р. №869 “Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги” з метою недопущення збитковості підприємств, які надають такі послуги, передбачає коригування тарифів за відповідними складовими.

Проте сама процедура коригування, організаційні та технологічні зміни на підприємствах, не дозволяють здійснювати коригування діючих тарифів при кожній зміні цін на складові. В результаті на підприємствах створюються значні суми кредиторської заборгованості, в тому числі по заробітній платі, податках і внесках до Пенсійного фонду.

На сьогоднішній день відсутність порядку відшкодовування витрат підприємств, що надають житлово-комунальні послуги, в розмірі різниці між фактичними витратами та нарахуваннями за надані послуги відповідно до діючих тарифів ставить під загрозу стабільність забезпечення населення житлово-комунальними послугами належної якості і може призвести до:

  • припинення або суттєвого обмеження надання цих послуг;
  • збільшення заборгованості за спожиту електроенергію і інші товаро-матеріальні цінності;
  • виникнення (збільшення) заборгованості із заробітної плати;
  • нарахування підприємствам штрафних санкцій і пені за несвоєчасні і неповні розрахунки за енергоносії та несвоєчасну оплату податкових зобов’язань.

Дана ситуація має сферу негативного впливу на державу, в особі органів місцевого самоврядування, підприємства, споживачів послуг.

Таким чином, виділення коштів на відшкодування різниці в тарифах для населення з місцевого бюджету є найбільш реальним джерелом забезпечення фінансової діяльності підприємств в період між встановленням нових тарифів.

2. Цілі державного регулювання

Прийняття даного регуляторного акту має за мету:

- прогнозування та виділення з селищного бюджету коштів для відшкодування різниці в діючих тарифах та економічно обгрунтованих витратах, пов’язаних з наданням житлово-комунальних послуг для населення, бюджетних організацій та інших споживачів;

- забезпечення беззбиткової діяльності підприємств відповідно до вимог Господарського кодексу України та ст.31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» ;

- збереження кількості і якості надання послуг з централізованого водопостачання, водовідведення, вивезення побутових відходів; теплопостачання та утримання будинків і споруд та прибудинкових територій на нормативному рівні;

- своєчасне розрахування за надані послуги.

3. Альтернативні способи досягнення цілей

Серед альтернативних способів досягнення цілей даного регуляторного акту є:

1) Збереження існуючого стану ( без відшкодування різниці в тарифах з місцевого бюджету).

Ця альтернатива є неприйнятною, оскільки порушує діюче законодавство і потребує негайного вирішення. У разі збереження існуючого стану може порушитися режим та якість надання послуг.

2) Своєчасне встановлення більш високих економічно обґрунтованих тарифів.

Ця альтернатива є неприйнятною з двох причин:

-своєчасність процедури перегляду тарифів неможлива через саму процедури їх встановлення;

-часте підвищення тарифів для населення небажане з соціально-політичних мотивів.

3)Виділення коштів з державного бюджету для відшкодування різниці в тарифах.

Для підприємств, що надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення , централізованого теплопостачання відшкодування заборгованості з різниці в тарифах з державного бюджету передбачається постановою Кабінету Міністрів України від 11 червня 2012 р. N 517 « Про затвердження Порядку та умов надання у 2012 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, яка виникла у зв'язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування». Однак відшкодування вказаних коштів з державного бюджету здійснюється за складною процедурою, з врахуванням значної кількості обмежень та лише на покриття боргів за спожиту електроенергію і по податках. Боргів за електроенергію, як правило, не буває, з причини загрози її відключення. На послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкової території та послугу з вивезення побутових відходів вказана постанова не розповсюджується.

Ця альтернатива не вирішує проблему повністю і не за всіма житлово-комунальними послугами

4) Виділення з місцевого бюджету коштів для компенсації різниці в тарифах

Ця альтернатива є прийнятною, тому що запропоноване рішення є найбільш збалансованим.

4. Механізми розв’язання проблеми

З метою врахування інтересів як споживачів послуг, так і підприємств-надавачів послуг, вирішення проблеми, зазначеної в пункті 1 цього Аналізу, пропонується здійснити шляхом прийняття рішення виконкому Якимівської селищної ради " Про затвердження Порядку розрахунків, обліку та відшкодування різниці в тарифах виробникам житлово-комунальних послуг у випадку невідповідності фактичної вартості послуг тарифам для населення, бюджетних організацій та інших споживачів, встановленим виконавчим комітетом» та розробленим на підставі:

- законів України;

- гласності (відкритості та загальнодоступності);

- колегіальності;

- урахування проблем життєдіяльності підприємств ;

- економічної та юридичної обґрунтованості тощо.

5. Обґрунтування можливостей досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акту

Основним ризиком, який може негативно вплинути на дію цього регуляторного акту, є обмежені можливості місцевого бюджету. В разі незбалансованості селищного бюджету будуть здійснюватись прогнозні заходи щодо перегляду і встановленню нових економічно-обгрунтованих тарифів.

6. Визначення очікуваних результатів прийняття регуляторного акту

Аналіз вигод і витрат

Категорії суб’єктів, на які впливає регуляторний акт

Органи місцевого самоврядування

Вигоди

Витрати

- забезпечення беззбиткової діяльності підприємств у сфері надання житлово-комунальних послуг

- додаткові витрати, пов’язані з оприлюдненням регуляторного акта

Населення

- отримання стабільних та якісних житлово-комунальних послуг

- стримання підвищення витрат на оплату житлово-комунальних послуг

Комунальні підприємства міської ради

- забезпечення беззбиткової діяльності підприємств в частині надання послуг з водопостачання, водовідведення, теплопостачання, вивезення побутових відходів, утримання будинків і споруд та прибудинкових територій

- дотримання вимог діючого законодавства

- додаткове навантаження на працівників, пов’язаних з розрахунками різниці в тарифах та аналізом стану фактичної собівартості послуг, необхідним для відстеження регуляторного акта

7. Строк дії регуляторного акту

Термін дії даного регуляторного акта не обмежений, буде залежати від змін в законодавстві та економічного стану підприємства, зміни вартості електроенергії, заробітної плати та ін..

8. Показники результативності регуляторного акту

У результаті впровадження регуляторного акту будуть досліджуватись та вивчатись такі показники (дані підприємств):

  1. Показники кількості наданих послуг.
  2. Наявність кредиторської заборгованості
  3. Скорочення кількості скарг від споживачів послуг.

9. Заходи з відстеження результативності регуляторного акта

Базове відстеження результативності регуляторного акту здійснюється через півроку з дня набрання ним чинності.

Повторне відстеження результативності проводиться не пізніше, ніж через 1рік з моменту набрання чинності цим актом, періодичне відстеження – через 3 роки.

 

Секретар виконкому Н.М.Савенко